село Ломница – връх Арамлия (през село Гурбановци)

Възникна грешка. Моля опитайте отново. Достъпът до Вашите координати е отказан. Моля, позволете го, презаредете страницата и опитайте отново. Информация за локацията не е налична. Няма връзка или връзката с интернет е много слаба, за да се изпълни заявката. Моля опитайте отново. Неочаквана греша. Моля опитайте отново. Вашият браузър не поддържа тази функция
  • Категория: Пешеходни
  • Сезон:
  • Област: Кюстендил
  • Планина: Чудинска планина
  • Начална точка: с.Ломница( 42.376562, 22.547227 )
  • Крайна точка: вр.Арамлия( 42.367764, 22.464996 )
  • Денивелация: 678 м818 м - 1496 м
  • Дължина: 12.5 км
  • Времетраене: 4 часа
  • Информация: 15.04.2017
  • Източник: Панайот Толев
  • Маркировка:
  • Трудност:

Моля, имайте предвид, че голяма част от данните са неофициални, може да съдържат неточности и са предназначени за спомагателно, а не основно средство за ориентация при избор или провеждане на преход.

0м 0м 0м 0м 0м
Изтегли GPS трак Навигирай Добави в планове Добави в Посетени Нощувки наблизо Места наблизо

Подробна информация за маршрута

Връх Арамлия предлага страхотни гледки, а туристическият маршрут от село Ломница през село Гурбановци е най-често използваният подход. Като че ли е най-лесен за ориентация, защото пътищата в Чудинска планина са като паяжина и има десетки разклонения. Поне ми се стори малко по-лесен от прехода през село Чудинци. И тук е същата работа, но ще се опитам да обясня как най-лесно може да се ориентира човек. Ще напомня само, че връх Арамлия е граничен връх и трябва да уведомите граничните власти за намерението си да го изкачвате.

Както казах, основният проблем тук е ориентацията, защото няма туристическа маркировка и пътят се разклонява на няколко места. Върви се основно по черни пътища и мек терен. През почти цялото време се движим през гора, а вода по пътя имаше в село Гурбановци, което е близо до връх Арамлия. Преходът е лесен, но сравнително дълъг, като накрая има известен трънинг, но нищо фрапиращо.

Маршрутът започва село Ломница край Кюстендил, докъдето се стига по сравнително хубав асфалтов път. Оттук нататък пътят става черен и ние вървим само по него. Река Ломничка не е много добър ориентир, но все пак ще спомена, че през цялото време до село Гурбановци нейната долина трябва да ни се пада отляво. По-скоро ще е по-лесно да запомните, че на всеки разклон следваме направо, а в случаите, когато и двата ръкава изглеждат направо, следваме левия.

Така е почти 8 км, до Разклон 5. Там ясно личи, че главният път върви надясно и нагоре и ние го следваме. Прави два 180-градусови завоя и продължава напред към село Гурбановци. Няма ясен ориентир кой точно е този разклон, но преди него има една рекичка, по която, ако се отбием 100 метра, ще се порадваме на приятна изненада по този преход – едно малко водопадче, което може би е пълноводно само напролет.

Ще отворя една скоба за разклоните – тъй като има увеличаващи се сечища в Чудинска планина, не съм сигурен дали скоро няма да изникнат нови разклони по този туристически маршрут. Затова, най-добре е с GPS трака на машинката.

Село Гурбановци е поредното призрачно село в този край. Като навлизаме в него има чешма, която някой беше оставил леко течаща, вероятно да не замръзва. Малко по-нагоре стигнахме до още една схлупена къща с чешма отпред, а от нея ни посрещна едно куче. Имаше признаци на живот и малко след кучето излезе неговия стопанин, който така и не се сетих да питам за името. Но той обясни, че в селото били само той, брат му и още един човек, като се качвали основно за паша на животните.

Малко след неговата къща сме на разклон. Дилемата ни беше дали да продължим напред и после по границата до връх Арамлия, или да съкратим малко по маркирана на картата пътека. Избрахме втория вариант. На следващия разклон завиваме наляво, тръгвайки през гора нагоре. След километър и половина следва едно разклонение на пътя. Тук не хващаме нито един от двата пътя, а цепим наляво, право нагоре, без пътека. Тук има 100-200 метра по-гъсти и трънливи участъци.

Пообикаляме откъдето намерим и излизаме на обширни голи склонове, а вляво ни се откроява висока вишка. Тръгваме към нея, подминаваме я и следващото възвишение е крайната цел на нашия преход – връх Арамлия. След прекрасната почивка, която си правим горе можем да слезем по маршрута през село Чудинци.

Места наоколо, които да посетите

село Ломница – връх Арамлия (през село Чудинци) с.Лисец – вр.Връшник с.Раждавица – вр.Риш с.Сушица – вр.Бели камък с.Жеравино – вр.Шулеп Камък с.Горни Коритен – вр.Бели камък Регионален исторически музей – гр. Кюстендил Къща музей „Димитър Пешев“

Версията на Вашия браузър е прекалено стара.
Моля, актуализирайте го или изтеглете друг браузър от тук.